سیر ترجیع بند و ترکیب بند در شعر فارسی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
  • نویسنده جهانگیر صفری
  • استاد راهنما مهدی نوریان
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1372
چکیده

این رساله در هفت بخش تنظیم گردیده است . بخش اول تحت عنوان کلیات و تعاریف که در آن ابتدا تعریف لغوی و اصطلاحی ترجیع بند و ترکیب بند را آورد. و تعاریف کتب قدیم بلاغی را با تعاریف متاخرین مقایسه کرده ایم و سپس ویژگیهای مهم و توانایی آن رانسبت به قالبهای دیگر سنجیده ایم و با بخشی که در مورد ترجیع و نقش آن در این قالب و هنرهای دیگر وحتی آیات مبارکه قرآن کریم این بخش را بپایان برده ایم. بخش دوم بررسی سیر تاریخی ترجیعات است . دراین بخش بر اساس سه معیار مهم تعداد ترجیعات تازگی مضمون و زیبایی سخن به معرفی شاعران برجسته ای که در این قالب طبع آزمانی نموده اند پرداخته ایم و با ارائه ابیاتی از ترجیعات آنها وزن و مضمون و ویژگیهای خاص آنها را بیان کرده ایم . در بخش سوم بحثی را تحت عنوان ترجیع در شعر نو آورده ایم که با ارائه نمونه هایی از شاعران نوپرداز تکرار و ترجیع و نقش آن را در شعر نو بررسی کرده ایم. در بخش چهارم به بحثی مفصل دربارهء مضامین و موضوعات اصلی ترجیعات پرداخته ایم و مضامینی را از قبیل ساقی نامه ها، مدح و لغت ، مرثیه مذهبی و غیرمذهبی، مضامین عرفانی،عاشقانه، اجتماعی، سیاسی هجو، وصف ، نوحه و ... با آوردن نمونه های زیبا و دل انگیز بررسی کرده ایم . در بخش پنجم وزن و بحرهای مورد استعمال را دراین دو قالب بررسی کرده ایم و ارتباط مضامین و بحرهای شعری را جداگانه با ارائه آمارو جداول نشان داده ایم . دربخش ششم ده ترجیع مهم و برجسته را با توضیحاتی آورده ایم که در انتخاب این ترجیعات تنوع موضوع، تفاوت سبک سخن و دورهء تاریخی سرودن آنها رعایت شده است . و بخش پایانی شامل فهرست و منابع و ماخذ است .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سیر و تحول ترجیع بند در ادب فارسی

اهداف تحقیق: 1.علل و ضرورت پیدایش قالب ترجیع بند. 2.شناسایی و معرفی شاعران ترجیع بند سرا. 3.بررسی دگرگونی و تحولاتی که در واژگان و محتوای ترجیع بند رخ داده است. 4.بررسی نوآوریها ی قالب ترجیع بند. سوالات با فرضیه های تخصصی: 1.چه عواملی باعث بوجود آمدن قالب شعری ترجیع بند شد؟ 2.چه شاعرانی در این قالب شعری صاحب نام هستند؟ 3.سیر و تحولات ترجیع بند در ادب فارسی چگونه بوده است؟ 4.در ساختار ز...

بند موصولی عربی و فارسی

رده­شناسی2 شاخه­ای از زبان­شناسی است که شباهت­های ساختاری بین زبان­ها را بدون توجه به تاریخ آن­ها مورد بررسی قرار می­دهد. بررسی­های زبان شناسان ثابت کرده است که زبان­های مختلف دنیا مشترکاتی نیز دارند که به آن­ها، جهانی­های زبان گفته می­شود؛ بررسی ترتیب سازه­ها یکی از مهم­ترین مباحث رده­شناسی زبان است؛ زیرا زبان­ها در این مورد تنوع بیشتری نشان می­دهند و این تنوع دست­مایه­ای برای بررسی­ رده­شناخت...

متن کامل

ساخت نحوی بدل و بند موصولی توضیحی در زبان فارسی

تفاوت رفتار نحوی‌ای که بندهای موصولی و بدل فارسی براساس خوانش معناییِ خود در هر جمله نشان می‌دهند، توجیه نحوی دارد. به بیانی دیگر، این تفاوت ناشی از محل استقرار فرافکنِ متمم‌نما و گروه حرف تعریف در میان سایر فرافکن‌های نقشی جمله است. در این پژوهش بند موصولی، به صورت افزوده، و بدل‌ها، به صورت افزودگی یا همپایگی، ترسیم می‌شوند. در حالی که با ترسیم افزودگی به‌جای افزوده، نمودارهای بند موصولی و بدل ی...

متن کامل

تبیین نقشی خروج بند موصولی در زبان فارسی

در پدیده خروج بند موصولی، این بند از مجاورت هسته خارج می‌شود و به جایگاهی در انتهای جمله حرکت می‌کند و موجب به وجود آمدن ساخت ناپیوسته می‌شود. در این مقاله سعی در پاسخ به این پرسش داریم که دلیل خروج بند موصولی در زبان فارسی چیست. از آن‌جا که خروج و عدم خروج بند موصولی معمولاً به جملاتی دستوری می‌انجامد، نمی‌توان دلایل نحوی را در این امر دخیل دانست و باید در جستجوی دلیل یا دلایل نقشی بود که باعث ...

متن کامل

سوگواره سرایی حسینی در «قصاید شریف رضی، ترجیع بند ادیب الممالک فراهانی و حدیقة السعدای محمد فضولی»

چکیده بدون تردید واقعۀ عاشورا حماسه‌ای بزرگ و بی‌بدیل در تاریخ بشر است؛ و بدین سبب است که همواره شاعرانی از ملّت‌ها و اقوام‌ مختلف به تبیین جنبه‌های گوناگون آن پرداخته و احساسات درونی خود را بیان کرده‌اند؛ از زمرة این شاعران در ادبیات عربی می‌توان شریف رضی را نام برد؛ از بین شاعران فارسی‌زبان نیز می‌توان به ادیب الممالک فراهانی اشاره کرد که با ترجیع‌بند غرّای عاشورایی خود به هنرنمایی پرداخته‌است؛...

متن کامل

بهار در بند

به حکم آن که تن را به بند توان کشید ولی روح را نه؛ ملک الشعرای بهارنیز که به جرم حق خواهی و سعایت حسودان چند سالی به بند کشیده شده بود، طبع لطیفش در فراخنای آسمان ادب همچنان در پرواز بود. زندان سروده های او حاصل دلمشغولی هایش در حبس است که به شیوه ی  مسعود سعد، خاقانی و ناصر خسرو سروده است. این تحقیق کوشیده است تا حبسیات بهار را از جهت برخی ویژگی های لفظی و محتوایی به اجمال بررسی کند و دراین ر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023